Je to tady! Biotrade se dožil 20 let a právem tak patří do kategorie rodinných firem založených v 90. letech minulého století, které dodnes fungují i po generační změně ve vedení. Připomeňme si tak, jak to vlastně celé začalo.
V první polovině 90. let fungovala společnost MERCOTRADE, spol. s r.o. coby obchodník se vším. Společnost čítala téměř 50 zaměstnanců a pro český a slovenský trh dovážela produkty firem jako např. Peacock nebo Acer (počítače), B.Braun (infúzní pumpy, bioreaktory), Dräger (ochranné pomůcky pro záchranné složky), Impro (přístupové systémy) a řadu dalších, zpravidla dosti odlišných výrobců a jejich produktů.
Takový koncept nemohl fungovat moc dlouho. Už pouze z logiky, že když výrobce viděl rostoucí obraty, zpravidla se rozhodl založit vlastní pobočku pro danou zemi. Zastupovaných značek (a s nimi spojených zaměstnanců) ubývalo. Nakonec tak došlo k rozhodnutí rozdělit nabídku do dvou samostatných společností.
Mercotrade Elektronik převzal výrobky jako CCTV kamery, přístupové systémy Impro, závory, zámky a vlastně vše týkající se kontroly vstupů a zabezpečení objektů. Biotrade tak logicky převzal veškerý sortiment pro zdravotnictví a biotechnologický průmysl.
Jak už víte z předchozích článků a naší historie, zdravotnictví nebylo cestou, kterou bych sám chtěl pokračovat a tak jsme se před lety začali soustředit na biotechnologická zařízení a sortiment postupně ostřihávat. Občas to bylo i trochu bolestivé. Zejména utlumení prodejů sušáren a inkubátorů. Jindy šlo vlastně o úlevu (Laminární boxy Telstar). Dnes už lze říci, že výsledek stojí za to.
Mám radost, když se zákazníci sami na nás obracejí jako na specializovanou firmu s malým sortimentem o kterém však máme přehled, dokážeme poradit a při výběru dodat i další zajímavé pohledy na vybírané řešení, ale především s velkou rezervou zajišťujeme nadstandardní servis. To už ostatně nezůstalo bez povšimnutí v zahraničí a proto jsme letos získali ceněné ohodnocení pro nejlepšího dealera značky INFORS HT.
Přínosem této strategie je také stav lidských zdrojů. Fluktuace zaměstnanců se nám minimalizovala, což je opět výhoda pro uživatele, který může vybudovat přátelštější vztah se servisním technikem a nedostane se do situace, že by při každém telefonátu musel někomu jinému vysvětlovat co má za přístroj a jaká závada se na něm projevuje. Stejně to ostatně platí i u mne. Když mi někdo zavolá, stále si pamatuji, co si koupil před 3 - 5 lety za přístroj, zhruba i v jaké výbavě a tak netápu s požadavkem na dokoupení komponent nebo aktualizaci stejné nabídky.
Možná to bude znít zvláštně, ale velmi si cením jevu, kdy někteří zákazníci s první objednávkou připravili klidně i dvacetistránkovou smlouvu a dnes mě překvapí, když do mailu dorazí jejich jednostránková objednávka na zařízení v ceně 3 nebo 5 milionů Kč. Je to projev důvěry, které si velmi moc cením a o to větší si uvědomuji závazek vůči nim.
Cesta je tedy správná. O tom jsem přesvědčen. Teď jenom z ní nesejít a snažit se současně uhýbat klackům z různých stran státní samosprávy. Podnikání v těchto dobách není jednoduché... ale kdy to jednoduché bylo?