Je toho tolik, že jeden ani neví kde začít. Ale pátek 13. je asi nejlepší den pro zamyšlení nad tím, co nám rok 2016 přinesl a co naopak vzal. Když to shrnu do jedné věty - více určitě bral, než dával a to nemyslím jenom podezřele velká čísla úmrtí slavných osobností nebo dosti zvláštní výsledky hlasování ve Velké Británii (Brexit) a USA (Donald Trump). Pojďme si shrnout nejprve to záporné z našeho pohledu.
Rok 2016 začal tím, že se tvářil jako vyschlá studna. To mu vydrželo více jak prvních 6 měsíců, kdy se z obchodního hlediska téměř nic nedělo. Ne že by lidé najednou nepotřebovali laboratorní techniku, ale ti co připravovali výběrová řízení je nemohli realizovat a ostatní měli zase pozdržené nebo odložené investice. Nejprve jsem si myslel, že něco děláme špatně, ale záhy jsem si ověřil, že situace může být ještě kritičtější u firem s větším počtem zaměstnanců, kterým se také "zavřely kohoutky". Nikdo však nebyl schopen s jistotou říct, čím to je. Podle některých za to může Brusel, podle jiných zase Babiš. Celou obchodní statistiku tak všechny firmy dodávající laboratorní techniku doháněly v druhém pololetí.
Během léta nám před vchodem do firmy vyrostl automat a Praha záhy poté spustila modré zóny. Připouštím, že parkování na Břevnově chtělo nějaké řešení, ale všichni jsme si to představovali trochu jinak, než Kč 12.000,-- za první a Kč 24.000,-- za každé další vozidlo a to nikoliv doživotně, ale na rok. Za dvojici firemních aut jsme tak vysolili Praze 36 tisíc. Jiné firmy v budově zvolily odlišnou strategii - neplatit nic a po roce zvážit, jestli levněji nevyjde zaplatit pokuty za parkování namísto nesmyslně vysokého paušálu. Ke své smůle musím říct, že jim to vychází. Kromě nás je v budově dalších 10 živnostníků / firem a zatím nikdo nedostal ani jednu pokutu. S poctivostí jsme tak došli stejně daleko, jako ostatní.
Kdybych vše výše uvedené (vč. celebrit a voleb ve světě) sečetl, začal bych zvažovat, jestli nevědomky nedržím v otroctví nějaké židy a není vhodné se připravovat na také na příchod kobylek a smrt prvorozených. Namísto kobylek přišel finanční úřad. Dva roky trvající daňová kontrola (o kterou jsme museli sami požádat) byla zakončena tvrzením, že jsme v lednu 2015 vlastně nic nenakoupili (ačkoliv náš dodavatel prokázal prodej naší firmě a dokonce i řádně odvedenou daň svému finančnímu úřadu). Ve výsledku tak nemáme nárok na vrácení našich peněz, ale ještě by rádi, abychom doplatili cca 4 miliony.
Nedlouho poté, co jsme oslavili 20. let, tak musíme opustit Biotrade, s.r.o. Jestli totiž Babiš potřebuje vybírat více peněz, nehodlám ho dotovat a určitě nechci způsobit problémy našim zákazníkům nebo výrobcům. Značku, Biotrade, obchodní i servisní aktivity, stejně jako záruční opravy u již instalovaných přístrojů tak převzal LYOTRADE, s.r.o., sesterská společnost zabývající se doposud vývojem potravinářského lyofilizátoru vlastní konstrukce. Doufám, že to není na dlouho. Jenomže odvolací proces nebo soud může trvat klidně roky a osobně jsem zvědav, jak nám pak FÚ vynahradí organizační martýrium, běhání a vysvětlování. Všichni naši výrobci pro tuto situaci našli pochopení, ale nejvíce si cením zákazníků se kterými jsme to zatím stihli probrat a všichni svorně řekli, že více než změna IČ je pro ně důležitější, když stále já dělám obchod a kolega Johan dohlíží na servis. Překvapivé pro mne spíše je, kolik z nich má podobnou zkušenost.
A to dobré? Abych si jenom nestěžoval, tak přeci se pár věcí najde. Po více jak 10 letech se nám konečně podařilo uzmout ocenění Dealer of the Year, který INFORS HT uděluje jednou za 2 roky distributorovi, který nadmíru vyniká nejen v prodejích, ale také v péči o své zákazníky, budování dobrého jména švýcarské značky fermentorů a třepaček, ale třeba i prezenci na servisních školeních a z toho plynoucí samostatnosti při řešení poruch nebo instalací.
Druhým pozitivem a zajímavostí zároveň je rekordní počet vystavených nabídek. Pravda, "rekordní počet přijatých objednávek" může znít někomu lépe, ale téměř 300 vydaných nabídek (oproti běžným 150 - 180) u úzce specializované společnosti se zaměřením na pouhých 5 kategorií produktů považuji dobrý ukazatel zájmu.
Jak sami vidíte, tak rok 2016 pro nikoho z nás nebyl obdobím na které bychom chtěli vzpomínat. Samotného mne nenapadá lepší rozloučení, než jaké provedl John Oliver v jeho pořadu Last Week Tonigh.