Na počátku nebylo nic. Pak přišel zákazník, který se dožadoval dodání zboží podle 2,5 roku staré cenové nabídky. Tak jsme přidali platnost nabídek. No a dnes se tak tak vejdou na jednu stránku formátu A4, ovšem stále stejnou velikostí písma, jako zbytek cenové nabídky.
Přiznám se hned na začátku - nemám rád dodací podmínky a dlouhé smlouvy. Mám rád, když jsou procesy jednoduché a lidé se dokážou domluvit a používat selský rozum. Bohužel, aby tato strategie fungovala, museli bychom všichni mít stejné myšlení, což je nemožné a je to asi i dobře. Nicméně je potřeba tak nabídky "obohatit" o další stránku textu, která jednak zákazníka informuje o budoucím průběhu, ale také značí mantinely obchodního vztahu.
Dodací podmínky (tak nazývám tu stránku na konci nabídky - pak máme ještě obchodní podmínky, což je totéž, ale sepsané právníkem a samozřejmě na více stránek) zpočátku opravdu neobsahovaly nic víc, než informace o dodací lhůtě, záruční lhůtě a zmínce, že jsou ceny bez DPH. Jak ale čas plynul, naráželi jsme na drobná, či větší nedorozumění a tak jsme dodací podmínky rozvíjeli. Dal jsem si před časem předsevzetí, že je přesto udržím na jedné straně A4 při použití totožného fontu (velikosti), jako je psán zbytek cenové nabídky. Pojďme se tedy na ně společně podívat.
Číslo nabídky je důležité pro rychlé vyřízení objednávky nebo dotazu. Pokud se na nás zákazník obrátí po několika měsících, těžko už z hlavy vydoluji informaci o tom, co jsem za přístroj a v jaké sestavě uváděl v nabídce. Číslo nabídky také pomůže, když nejsem v kanceláři - dotazu se mohou chopit kolegové, prostudovat nabídku a obratem reagovat.
Dodací lhůta je zpravidla odhad. Ne všichni výrobci mají neustále aktuální tabulku s dobou výroby jednotlivých zařízení a tak musím vycházet ze zkušeností z předchozích dodávek. Nicméně přesnou dodací lhůtu lze zpravidla říci až poté, co výrobce potvrdí zařazení do výroby. Když výrobce dostane objednávku na 50 stejných kusů od distributora z Indie těsně před mou objednávkou, můžu se stavět na hlavu, ale k prodlevě prostě dojde.
Doprava je částka za dopravu zboží k zákazníkovi. Jednoduché? Nikoliv. Skutečně máme na mysli veškeré náklady a nepřijdeme za vámi s tím, že chceme ještě proplatit CLO nebo pojištění. Pokud se někomu zdá cena za poslání balíku příliš vysoká a radši chce zvolit osobní odběr upozorňujeme, že výdejní místo se nachází u výrobce, nikoliv v našem skladu.
Instalace je vždy součástí nabídky, kromě opravdu jednoduchých a malých přístrojů. Pokud instalace spočívá v zapojení napájení do zásuvky předpokládáme, že to zvládne laborant vybavený českým návodem. Jestli je nebo není instalace součástí vždy v nabídce uvádíme. Součástí instalace je vždy zaškolení personálu a vystavení protokolu o zaškolení a také jeho opětovné vydání při ztrátě těsně před plánovaným auditem (to je poslední dobou velmi častý jev).
Platnost nabídky je vždy 30 dní, ačkoliv je pravděpodobné, že se třeba ceny v průběhu roku nezmění. Stále mám v paměti skok kurzu švýcarského franku o 30% během jedné noci, ale beru to jako jev ojedinělý a jako riziko podnikání. Přesto je vždy lepší si říct o aktualizaci. Jak uvádím výše, ze dne na den se může změnit i dodací lhůta.
Záruka na vady je 12 měsíců. To protože na západ od nás neznají nic jako dvouletou záruční lhůtu. Dva roky záruky dokonce neobsahoval ani původní obchodní zákoník. Byla to výsada občanského zákoníku (když fyzická osoba nakupuje od firmy), který dnes je už také minulostí. Výjimkou jsou třepačky a bioreaktory INFORS HT, kde výrobce poskytuje 24 měsíců.
Fakturace je asi typická pro většinu nám podobným firem - faktura po dodání se splatností 14 dní. U větších dodávek, které přesahují hodnotu 2 mil. Kč pak převádíme požadavek výrobců na zálohu ve výši 30% z ceny dodávky. Naproti tomu nabízíme 2% skonto, když se zákazník rozhodne zaplatit celou částku předem, čehož využívají především přeprodejci.
A co vy? Čtete podmínky pečlivě?